نوشته شده توسط : webomomi120

چند مسئله بسیار مهم در مورد نماز قضا

 
چند مسئله بسیار مهم در مورد نماز قضا

قضاى احتیاطى نمازها

س: اگر بخواهم احتیاطاً نمازهاى گذشته‌ام را دوباره بخوانم باید به چه نیتى بخوانم؟

ج) به نیّت قضاى احتیاطىنشسته خواندن نماز قضا

س: آیا نماز قضا را مى‌توان نشسته خواند؟

ج) با تمكن از ایستادن، صحیح نیست.

 

قضاى نماز و روزه میت مرد توسط زن

 

س: آیا نماز و روزه قضاى میت مرد حتماً باید توسط مرد بجا آورده شود یا اینكه زن هم مى‌تواند آن را به جا آورد؟

 

ج: زن مى‌تواند نماز و روزه میت را ـ خواه مرد باشد یا زن ـ انجام دهد.

 

ترتیب در نمازهاى استیجارى

 

س: در نماز استیجارى اگر مثلاً شش ماه فقط نماز صبح و شش ماه نماز ظهر و عصر و شش ماه نماز مغرب و عشا خوانده شود صحیح است یا باید به ترتیب روزانه باشد؟

 

ج) مانع ندارد مگر آن که در اجاره ترتیب خاصى شرط شده باشد.

 

ناتوانى از قضاى نماز و روزه

 

س: در صورتى که فرد توانایى بجا آوردن قضاى روزه و نمازهاى فوت شده خود را نداشته باشد (نه از لحاظ مالى و نه جسمى) تکیف او چیست؟

 

ج) در مورد قضاى نماز اگر امید به خوب شدن ندارد، واجب است به هر کیفیتى که مى‌تواند آن را انجام دهد و در هر صورت اگر انجام نداد باید وصیّت کند تا پس از مرگ او بر طبق وظیفه عمل شود. ولى در صورت امید به خوب شدن، احتیاط آن است که تأخیر بیندازد و در زمان خوب شدن آن را انجام دهد، ولى در مورد قضاى روزه اگر به هیچ وجه تا آخر عمر نتواند، باید وصیّت کند که از مال خودش براى قضاى آنها اجیر بگیرند، بلکه اگر مال نداشته باشد ولى احتمال بدهد کسى بدون آن که چیزى بگیرد آنها را انجام مى‌دهد، باز هم واجب است وصیّت نماید.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: چند مسئله بسیار مهم در مورد نماز قضا , نماز قضا , مذهبی , نماز , قضا , غذا , ,
:: بازدید از این مطلب : 502
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

نمونه سوال عربی دهم انسانی مدرسه

سرای دانش فلسطین خرداد96



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: نمونه سوال عربی دهم انسانی مدرسه سرای دانش فلسطین خرداد96 , خرداد 96 , عربی , نمونه سوال عربی , نمونه سوال کلاس دهم عربی انسانی , اطلاعات عمومی , عموم ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

نمونه سوال دین و زندگی دهم

علوم انسانی و معارف بجنورد خرداد96



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: نمونه سوال دین و زندگی دهم بجنورد خرداد96 , دین وزندگی , دینی , نمونه سوال دینی , نومه سوال دین و زندگی , اطلاعات عمومی , عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

حکم قسم دروغ را میدانید؟



حکم قسم,حکم قسم دروغ,قسم دروغ,کفاره قسم دروغ

قسم دو نوع است:

الف: قسم براى انجام یا ترک کارى در آینده.

ب: قسم براى اثبات یا نفى چیزى. نوع اول: اگر قسم بخورد که کارى را انجام دهد یا ترک کند مثلا  قسم بخورد که روزه بگیرد، یا سیگار نکشد، چنان چه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد؛ یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پى در پى، روزه بگیرد. نوع دوم: کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مى‏خورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ است ولى کفاره قسم را ندارد. ولى اگر براى این که خودش یا مسلمان دیگرى را از شر ظالمى نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشکال ندارد بلکه گاهى واجب مى‏شود.

سوال: اگر کسی قسم ناحق بخورد عواقب آن چه خواهد بود؟

منظور از عواقب قسم ناحق ممکن است دو معنا باشد:

1- عاقبت به معنای حکم شرعی و فقهی.

2- عاقبت به معنای اثر وضعی و این اثر وضعی ممکن است آثار دنیوی یا اخروی باشد و ظاهرا منظور سۆال کننده همین معنا است.

1- حکم شرعی

قسم دو نوع است:
الف: قسم براى انجام یا ترک کارى در آینده.
ب: قسم براى اثبات یا نفى چیزى.

نوع اول: اگر قسم بخورد که کارى را انجام دهد یا ترک کند مثلا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا  سیگار نکشد، چنان چه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد؛ یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پى در پى، روزه بگیرد.

نوع دوم: کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مى‏خورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن  او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ است ولى کفاره قسم را ندارد. ولى اگر براى این که خودش یا مسلمان دیگرى را از شر ظالمى نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشکال ندارد بلکه گاهى واجب مى‏شود امّا اگر بتواند توریه کند؛ یعنى: موقع قسم خوردن طورى نیّت کند که دروغ نشود بنا بر احتیاط واجب باید توریه نماید؛ مثلا اگر ظالمى بخواهد کسى را اذیت کند و از انسان بپرسد که او را ندیده‏اى؟ و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد، می تواند بگوید او را ندیده‏ام به این قصد که از پنج دقیقه پیش ندیده‏ام[1].
 
2- آثار و عواقب قسم دروغ
در نکوهش قسم ناحق و دروغ و آثار و پیامدهای آن احادیث فراوانی داریم که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

1. از امام محمد باقر (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: در کتاب علی (علیه السلام) آمده: قسم دروغ و قطع رحم موجب این می شود که خانه ها از اهلش خالی شوند (کنایه از ویرانی خانه ها یا فقر و تنگدستی صاحبان آنها است؛ یعنی خانه ها خالی از رزق و برکت می شوند) و موجب سنگینی رحم می شود؛ یعنی انقطاع نسل.[2]

2. از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس سوگند یاد کند در حالی که می داند دروغ است با خدا مبارزه کرده است.[3]

3. در حدیثی قدسی نیز از قول خداوند متعال چنین نقل شده است: کسی که مرا در معرض سوگندهای دروغ قرار می دهد به رحمت من نمی رسد.[4]

4. از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده که او از پدران بزرگوارش و آنان از پیامبر (صلی  الله علیه و آله) روایت کرده اند که در حدیث مناهی یکی از عواقب قسم دروغ را غضبناک بودن خداوند متعال هنگام ملاقات با بنده برشمرده است مگر این که توبه کند.[5]
 
سوال: کسی که مجبور شد دست روی قرآن بگذارد و قسم دروغ بخورد، حکمش چیست؟ و چگونه باید جبران کند؟

همانطور که در پاسخ سوال قبل توضیح دادیم قسم خوردن دو نوع است و قسم دروغ خوردن در صورت دوم  که در پاسخ سوال قبل ذکر کردیم، گاهی در دادگاه نزد حاکم است، گاهی در خارج از دادگاه در مکالمات و تعاملات روزمره خود با دیگران است. اگر کسی در تعاملات روزمره خود با دیگران قسم دروغ بخورد فقط مرتکب حرام شده و گنه‌کار می‌باشد حکم و عذابش بیان شده است. اما اگر در این فرض، در دادگاه نزد حاکم قسم دروغ بخورد علاوه بر حرمت و عذاب اخروی که بیان شده دارای اثرات و تبعات حقوقی و قانونی خاص می‌باشد که اینک با استناد به مواد قانونی مرتبط، تبعات حقوقی آن‌را بیان می‌کنیم.
 
تبعات قسم دروغ از دیدگاه حقوقی
مطابق ماده 649 قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، هر کس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس‌ محکوم خواهد شد.

همچنین وفق مفاد ماده 650 همان قانون، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد (چون شاهد، قبل از ادای شهادت باید قسم بخورد جز حقیقت چیزی نگوید، از این رو وقتی شهادتش دروغ باشد طبیعتاً قسم او نیز دروغ خواهد بود.) به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

علاوه بر مجازات‌های ذکر شده برای کسی که قسم دروغ خورده، اگر قسم دروغ یا شهادت دروغ او سبب اثبات اتهام و ایجاد آسیب بدنی، جانی یا خسارت مالی به سبب اجرای حکم برای شخصی شود ولی پس از اجرای حکم، دلیل اثبات کننده جرم باطل گردد، مانند آن‌که در دادگاه مشخص شود که مجرم، شخص دیگری بوده یا این‌که جرم رخ نداده است به استناد ماده 163 قانون مجازات اسلامی، کسانی که ایراد آسیب یا خسارت مذکور، مستند به آنان است، اعم از ادا کننده سوگند، شاکی یا شاهد حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه یا تعزیر مقرر در قانون و جبران خسارت مالی محکوم می‌شوند.

گفتنی است؛ سوگندی اعتبار دارد که یکى از اسمای خداوند متعال باشد؛ مثل خدا یا اللّٰه، همچنین اگر به برخى از اوصاف خداى سبحان قسم بخورد که معمولاً از آن صفت خداى سبحان اراده مى‌شود، یا قرینه‌اى به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحیح است. بنابراین قسم به مقدسات دیگر مثل قرآن و پیامبر و ائمه اطهار (علیهم السلام) احکام قسم را ندارد؛ (رساله توضیح المسائل (فاضل لنکرانی ره)، ص 489) یعنی اگر با این اسم‌های مقدس قسم بخورد چیزی بر عهده او نمی‌افتد و واجب نیست به قسمش وفا کند. همچنین اگر قسم خود را شکست بر او کفاره قسم واجب نمی‌شود.

البته، اگر به این مقدسات در مکالمات روزمره قسم بخورد و قسمش دروغ باشد، همانند قسم دروغ به اسم پروردگار، دارای حرمت و عذاب اخروی خواهد بود. برای نجات از عذاب اخروی و بخشیده شدن گناه قسم دروغ، چه به اسم خداوند باشد چه به مقدسات دیگر، باید توبه و استغفار نمود.
 
پی نوشتها:
[1]  توضیح المسائل مراجع، ج ‏2، ص 623
[2]  وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص 202
[3] وسائل الشیعه ، ج 23، ص 203 .
[4] وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص 268 .
[5] وسائل الشیعه ، ج 23 ، ص 267 .

 

منابع:
 اسلام کوئیست
وسائل الشیعه ، ج 23
توضیح المسائل مراجع، ج ‏2
رساله توضیح المسائل (فاضل لنکرانی ره)
تبیان



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: حکم قسم دروغ را میدانید , احکام دروغ , احکام شرعی , احکام دینی , احکام قسم دروغ , قسم دروغ , قسم , اطلاعات عمومی , عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

یکی از مبطلات روزه

[رسیدن گرد و غبار به حلق و ملحقات آن]

مسأله:

چیزهایی که وارد مجرای تنفسی انسان می شود به 5 دسته تقسیم می شود:

1) گرد و غبار

2) دود

3) بخار آب

4) اسپری

5) عطر و گیاهان خوش بو

 

مورد اول:  "گرد و غبار"

مسأله:

فرو رفتن غبار به حلق به طور بی اختیار یا از روی فراموشی روزه را باطل نمی کند، هم جنین اگر گرد و غبار به حلق نرسد (فقط به داخل دهان برسد) روزه را باطل نمی کند گرچه خیلی غلیظ باشد. اما اگر شخص روزه دار عمدا گرد و غباری را به حلقش برساند:

الف) غبار غلیظ است (مانند کارگران کارخانه آرد یا نانوایان که آرد خالی می کنند یا رفتگران زحمت کش یا کارگران ساختمان سازی و یا گرد و غباری که در خیابان بلند می شود) :

امام خمینی، آیات عظام بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی:

رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌كند، چه غبار از چیزی باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد كه خوردن آن حرام است مثل خاك؛ بنابر این روزه داری که به طور مثال در روزه ماه مبارک رمضان غبار غلیظ به حلقش رسانده، روزه اش باطل است و باید قضای آن را بگیرد، ولی لازم است تا موقع افطار امساک نماید.

مقام معظم رهبری، آیات عظام اراکی، حسینی شاهرودی، خوئی، سیستانی، وحید خراسانی:

بنا بر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌كند، چه غبار از چیزی باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد كه خوردن آن حرام است مثل خاك؛ بنابرین روزه داری که به طور مثال در روزه ماه مبارک رمضان غبار غلیظ به حلقش رسانده، باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه تمام کرده و قضای آن را هم بگیرد.

آیت اللّه شبیری زنجانی:

گرد و غبار روزه را باطل نمی کند؛ البته اگر آن قدر غلیظ باشد که صدق خوردن کند، روزه بنابر احتیاط باطل می شود.

آیت اللّه مکارم شیرازی:

رساندن غبار غليظ به حلق هرگاه در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود روزه را باطل مى‏ كند، در غير اين صورت روزه صحيح است، خواه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است مانند آرد، يا غبار چيزى كه خوردن آن حرام است.

 

ب) غبار غلیظ نیست (مثل جارو کردن متعارف منزل) :

امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیات عظام بهجت، سیستانی، شبیری زنجانی، فاض لنکرانی، مکارم شیرازی:

اشکال ندارد و روزه را باطل نمی کند.

آیات عظام اراکی، تبریزی، خوئی، صافی گلپایگانی، مرحوم گلپایگانی، نوری همدانی، وحید خراسانی:

بنا بر احتیاط واجب نباید به حلق برسد و اگر برسد روزه را باطل می کند. [1]

 

سؤال:

در مسأله فوق (رساندن عمدی گرد وغبار به حلق) آیا علاوه بر قضاء، کفاره هم دارد یا خیر؟

امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیات عظام بهجت، تبریزی، خوئی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی:

بنا بر فتوا کفاره دارد.

آیت الله اراکی:

بنابر احتیاط واجب کفاره دارد.

آیت الله سیستانی:

خیر، کفاره ندارد. [2]

 

مورد دوم:  "دود"

مسأله:

فرو رفتن دود به حلق به طور بی اختیار یا از روی فراموشی روزه را باطل نمی کند، گرچه دود دخانیات باشد. اما اگر شخص روزه دار عمدا دود را به حلقش برساند:

الف) دود دخانیات (مثل کشیدن سیگار، پیپ، چپق، قلیان و دودشان و ...) :

مشهور مراجع معظم تقلید:

بنابر احتیاط واجب حرام بوده و مبطل روزه است.

آیت الله بهجت:

در صورت غلیظ بودن دود، مبطل روزه است.

آیت الله نوری همدانی:

اگر به حلق برسد، جایز نیست.

 

ب) دود غیر دخانیات (مثل دود وسایل نقلیه، کارخانه ها، سوختن چوب، غذای سوخته و ...) :

امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیات عظام شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی:

مانعی ندارد.

آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی:

روزه باطل می شود.

آیات عظام تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی:

بنابر احتیاط واجب روزه باطل می شود. [3]

 

سؤال:

در مسأله فوق (رساندن عمدی گرد وغبار به حلق) آیا علاوه بر قضاء، کفاره هم دارد یا خیر؟

جواب:

معروف مراجع معظم تقلید:

کفاره دارد. (بعضی احتیاط دارند.)

آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی:

خیر، کفاره ندارد. [4]

 

مورد سوم:  "بخار آب":

مسأله:

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: احکام , مبطلات روزه , روزه , احکام , احکام شرعی , احکام دینی , احکام روزه ,
:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

دانلود کتاب  تبلیغات الکترونیکی در دنیای امروز مزیت ها و فرصت ها

روی تصویر زیر کلیک کنید 

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب پی دی اف , پی دی اف , کتاب , کتاب اینترنتی , کتاب تبلیغات الکترونیکی در دنیای امروز مزیت ها و فرصت ها , اطلاعات عمومی , عمومی ,
:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : webomomi120

دانلود عنوان نیاز های انسان امروز

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: کتاب , پی دی اف , کتاب نیاز های انسان امروز , کتاب نیاز , دانلود کتاب پی دی اف ,
:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1396 | نظرات ()